SENAMAN MUDAH DIRUMAH

UNTUK PESAKIT YANG SUDAH ADA IMPLANT,

sila tanya pakar anda dahulu sebelum ikut kaedah ini.

Ini adalah senaman mudah untuk kesihatan tulang belakang secara umum, senaman ini gunanya untuk menghilangkan lenguh2, dapat meregangkan ligamen & menguatkan otot, dengan sendiri keadaan tulang belakang kita akan jadi lebih baik insya Allah.

Sebenarnya ada sangat banyak senaman yang disarankan oleh pakar fisio, atlit, pakar itu & pakar ini. Lalu dengan banyaknya jenis2 senaman itu ada kemungkinan untuk kita jadi tak terbuat kan…jadi saya pilih yang amat mudah & memberi kesan segera kepada kita

Please remember, I’m a patient, NOT A DOCTOR, doctor memang tugasnya suggest bermacam2 tapi mereka sebenarnya tidak mempunyai masa yang cukup untuk test n error kaedah mana yang paling berkesan, but pesakit selalu akan lebih tahu berdasarkan pengalaman. So siapa setuju dengan saya bolehlah ikut😀. Jika anda inginkan senaman2 lain bolehlah google ya, benda ni gym instructor panggil hamstring stretch.

Sebelum mulakan apa2 senaman, warm up dulu dengan berjalan2 selama 10 minit (boleh gantikan bahagian warm up ini dengan mengemas rumah anda)….hehe…saya seorang yang sangat santai…ok.

Ini senamannya…bg orang2 yang tak biasa, mulakan sedikit dahulu stretching tersebut.

senaman-mudah-di-rumah

Perasan tak 2 kaedah senaman ni hampir sama dengan gerakan apa?

For muslims, we are blessed with better & easier ways, siap dengan disiplinnya sekali. BACA SINI YA.

Thank you Allah🙂

_________________________****_________________________

Bagi pesakit scoli yang selalu semput atau rasa penyet/kemek…. TERUTAMANYA yang sedang menunggu pembedahan…anda disarankan untuk bergayut. Aktiviti bergayut ini adalah termasuk senaman regangan, pastikan ianya tidak dilakukan melebihi kemampuan.

Kaedahnya adalah seperti berikut.

monkey-bars

%d bloggers like this: