GOOD POSTURE

Adalah penting untuk setiap dari kita mempraktikkan good posture dalam rutin harian, tak kiralah kita scoliosis atau kita normal. Good posture tidak bermaksud kita perlu berdiri atau duduk dengan tegak macam tiang, ianya sederhana sahaja.

Saya bg rujukan mudah seperti gambar di bawah.

POSTURE-PERDIRI

POSTURE DUDUK

POSTURE TIDURtidur-meniarap

tidur-mengiring

 

baring

ELAKKAN TABIAT MENYILANG KAKI

Satu lagi berkenaan tabiat duduk menyilang kaki, orang perempuan khususnya benar2 suka duduk begitu, mungkin atas faktor kelihatan elegan dengan gaya duduk yang ala-ala seksi.

Sebetulnya ia tidak bagus untuk tulang pelvic, dalam jangka panjang tabiat ini boleh menyebabkan kedudukan tulang peha anda sedikit teralih, kesannya adalah kaki kita rasa seolah-olah pendek sebelah.

Bila dah begini kita berdiri pun agak senget & sekiranya kita sememangnya ada scoliosis, lama kelamaan ia akan turut menyumbang kepada pertambahan bengkok.

Selain dari itu, tabiat silang kaki juga cenderung menyebabkan kita duduk membongkok tanpa disedari, anda nak bukti? Sila cuba buat macam kat bawah ni & cuba check kedudukan anda hanya lepas 5 minit ralit main facebook depan laptop…& answer yourself.

kesan-buruk-silang-kaki

 

 

%d bloggers like this: